Kostelska rakíja
V preteklosti so na območju, ki ga vključuje pravilnik o označbi
geografskega porekla Kostelska rakija skoraj dosledno pripravljali
zelo močno, premočno žganje, ki je vsebovalo nad 50 odstotkov
alkohola. Vsebnost alkohola so določali izkustveno, s poskušanjem,
saj niso imeli ustreznih merilnih naprav. Pri tako močnem
žganju ne moremo uživati, saj nas peče v ustih, požiralniku
in želodcu.
V Kostel naj bi se domnevno rakija razširila s prihodom
Uskokov, zlasti ob koncu 16. in v začetku 17. stoletja. Pozneje
se je poznal tudi vpliv kočevskih Nemcev. Kuhanje pa se je
močno razširilo v začetku 19. stoletja, ko so grajski zasadili
večje površine sadovnjakov. V preteklosti so domačini po
gozdovih pobrali tudi vse sadeže lesnik, ki so bili za žganje
zelo dobri.
V prvi Jugoslaviji so morali od kotlov plačevati poseben
davek, zato jih mnogi niso prijavili. Če so jih odkrili,
so bile kazni visoke. Žganje so navadno kuhali pozno jeseni
in pozimi, ko ni bilo dela na polju. Na Gorenjskem so imeli
kotel skoraj pri vsaki hiši, v ravninskih predelih pa enega
ali dva v vsaki vasi. Drugi so si jih sposojali, za kar so
plačevali najemnino. Nekateri so jo določali po urah, drugi
so plačevali nekakšno desetino - na vsakih deset litrov skuhanega
žganja en liter za obrabo kotla. Iz žganja in medu so nekateri
pripravljali tudi žganje z medom (medico).
Najbolj primerno za postrežbo gostom naj bi imelo le nekaj
nad Najbolj primerno za postrežbo gostom naj bi imelo le
nekaj nad 40 odstotki alkohola. Da bo dobrega okusa, pa je
treba paziti pri pripravi v celotnem procesu - od prebiranja
in čiščenja sadja, preko posod, vretja do samega kuhanja.
Zlasti pogosti napaki sta prevelika vsebnost metilnega alkohola,
ki nastane, če odvzamemo premalo cveta (prvega toka) in okus
po kislem, če žganju predolgo dodajamo zadnji tok, ki vsebuje
preveč višjih alkoholov.
Kot je v radijski oddaji Sledi časa dejal Anton Corel, ima
rakíja slabo popotnico, saj so jo mnogi pili preko mere.
Zato jo mnogi poznajo le po pretiranem pitju, po pijančevanju,
po opitih možeh, ki so razgrajali po okolici in povzročali
veliko težav v svojih družinah.
Rakíjo bi morali bolj spoštovati in ceniti predvsem njeno
zdravilno moč, njene koristi ob določenih priložnostih. Požirek
rakíje namreč blagodejno vpliva pri veliki utrujenosti. Pomaga
pri odpravljanju prehlada, gripe in podobnih bolezni. Vedno
pa naj velja: le nekaj požirkov, le kot zdravilo. Seveda
so tudi priložnosti, ko dobro rakíjo lahko ponudimo kot aperitiv
gostom, vendar zopet le nekaj požirkov. Vedno je treba spoštovati
meje, ki so v kulturi pitja alkoholnih pijač sprejemljive.
Kostelci in prebivalci širšega območja so v preteklosti
rakíjo tudi prodajali, da so dobili nekaj denarja za nakup
nujnih potrebščin v gospodinjstvu (sladkor, olje, sol, petrolej
itd). Razen jajc in mlečnih izdelkov je bila rakíja skoraj
vedno v cekarjih gospodinj, ki so hodile na tržnice v večje
kraje. V domači uporabi je bila namenjena predvsem ob težkih
delih in kot zdravilo.
Pretoplo žganje za pitje ni prijetno, preveč ohlajeno (iz
hladilnika) pa skrije mnoge napake. Kakovostno spoznavanje
vseh sestavin nudi žganje pri temperaturi med 14 in 160 C.
Pri tej temperaturi tudi uživamo ob pitju. Žganje je pravilno
ponuditi v kozarcih na pecljih, saj s tem ne vplivamo na
njegovo temperaturo, sočasno s kratkim kroženjem po stenah
kozarca lahko uživamo ob prijetnem vonju. Dober poznavalec
tako zlahka spozna vrsto žganja.
Vonjanje žganja naj bo uvertura v samo pitje. Tudi prvi
požirek najprej v ustih malo pomešamo preden ga požremo.
Pitje naj bo sploh postopno, ne na dušek, kot to delajo pijanci.
Vonj in žlahten okus sta tisto, kar daje žganju žlahtnost
in užitek pitja. Njegova energija, ki se tako absorbira v
ustni votlini, požiralniku in želodcu daje dobro voljo, sposobnost
prevladovanja fizičnih in psihičnih težav in tudi pomaga
pregnati začetke prehlada ali gripe.
Franc Kotar priporoča, da bi danes morali žganje propagirati
predvsem kot hrano in zdravilo, skrbeti za njegovo kakovost,
saj postaja čedalje bolj cenjeno darilo in privlačno tudi
za turiste.
Po znanih, predvsem ustnih virih, lahko povzamem, da prave
kostelske rakíje v preteklosti niso mešali z vodo. Bila je
bistveno močnejša, z večjo vsebnostjo alkohola, kot jo strokovnjaki
priporočajo v novejšem času. Tudi nobenih, danes uveljavljenih
sodobnih pripomočkov, niso imeli: količino odvzema so določali
s poskušanjem, prav tako vsebnost alkohola. Drozgo so kuhali
toliko časa, da je nanga - prva prekuha ali surovo žganje
na ognju še pogorelo.
Dobro domače žganje je ob kulturnem pitju mnogo boljše od
raznih industrijsko pripravljenih in tudi znanih uvoženih
pijač, kot viski in druge. Ko bomo to spoznali, bomo dobro
domače žganje tudi spoštovali in cenili njegove vplive na
zdravje in dobro počutje.
(več: Kada se rakija pali se žajfa)
|